سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 30 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه، شب گذشته ،شبی فراموش نشدنی برای سینماگران بود ؛ بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران در حالی در برج میلاد برگزار شد که این مراسم بر خلاف دوره های اخیرش که به شدت سرد و بی کیفیت برگزار می شد از وضعیت مطلوب تری برخوردار بود ؛ حضور شخصیت های ورزشی و محبوبی مثل عادل فردوسی پور و آفتابی شدن شهردار تهران در این مراسم خود بر جذابیت بیشتر آن افزود.

جشنی که تلاش کرد با ایجاد فضای شادی مثل گرفتن تولد برای پریناز ایزدیار، گرمای این مراسم را بالاتر ببرد.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

مجری مراسم کسی نبود جز « احسان کرمی »؛خیلی هم جای تعجب نداشت او اکثر جشن های خانه سینما را در این سالها اجرا کرده و شب گذشته هم از آن شب هایی برایش شد که باید بگوییم « شب احسان کرمی بود »

ابتدای مراسم با پخش کلیپی بسیار احساسی، یاد درگذشتگان سینمای ایران در یک سال گذشته گرامی داشته شد. 

در ادامه « مدیرعامل خانه سینما » یعنی منوچهر شاهسواری که در ماه های اخیر حرف و حدیث ها پیرامون مدیریت او کم نبوده روی صحنه آمدو گفت: امشب جمع ما جمع است و از این بایت خداوند را شاکر هستم ؛ دو نکته لازم است که در باره آن توضیح دهم ؛ اول اینکه برای جشن امشب ، نزدیک 60 فیلم مورد داوری قرار گرفت؛ همه عزیزانی که جایزه می گیرند، آرای 400 نفر را دریافت کردند  و هر برنده از دل یک رقابت تنگاتنگ بالا می آید . ما امسال یک جورایی تورم همپوشانی داریم و مشارک داوران ما هم بیش از 40 در صد افزایش داشته است .

شاهسواری ادامه داد:  اگر بخش کوچکی از جامعه ما که البته کوچک هم نیستند در شرایط بدی به سر می‌برند، باید با آن‌ها همدلانه برخورد کنیم.چراکه به برکت این نفس‌هاست که چرخ صنعت سینما می چرخد.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

بهترین مستند کوتاه

برای اهدا نخستین جایزه این جشن به بهترین مستند سال ،رامین حیدری فاروقی و مرتضی رزاق‌کریمی روی صحنه آمدند و تندیس بهترین فیلم کوتاه  به مستند یاسر طالبی برای فیلم «دلبند» تعلق گرفت.

شهردار تهران جایزه سینمایی گرفت !

حضور پیروز حناچی در جشن سینمای ایران برای اهالی رسانه سوژه خوبی بود؛اما ظاهرا برای سینماگران این سوژه بیش از خبرنگاران مورد توجه آنها قرار گرفته ؛ 

رامین حیدری‌فاروقی، فیلمساز  و البته همسر « رویا نونهالی » برای دعوت از شهردار جنتلمن تهران اینطور گفت: «آقای حناچی وقتی این فیلم را تهیه کردند که شهردار نبودند.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

همین جمله کوتاه کافی بود تا کرمی این جمله را دست بگیرد به حناچی بگوید: «آقای حناچی، یک فیلم دیگر تهیه کنید، شاید رییس‌جمهور شدید.»

پس از دریافت تندیس بهترین فیلم بلند مستند توسط پیروز حناچی، شهردار تهران برای فیلم «زمستان است» او گفت:  یادی می‌کنم از سیف الله داد که بنیانگذار این برنامه بودند. من مسئولیت مستقیمی برای ساخت این اثر نداشتم اما فیلم از جایی شروع شد که لاله‌زار یکی از قدیمی ترین خیابان‌های اصلی شهر در حال فراموشی بود. من در سفری به ترکیه، خیابان استقلال استانبول را دیدم و به این نتیجه رسیدم که این فضا در لاله‌زار تهران هم ایجاد شود.‌ تلاش بر این بود که به ارزش‌های شهرمان اشاره کنیم و اجازه تخریب ندهیم و این خیابان را به شخصیت واقعی خودش برگردانیم که زمانی درگاه تجدد ایران بود.

بهترین انیمیشن

روانبخش صادقی و بابک برزویه در ادامه مراسم  برای اهدای جایزه بهترین فیلم انیمیشن روی صحنه آمدند و تندیس این بخش به بهرام عظیمی برای فیلم «سیم ششم» رسید.

عظیمی بعد از دریافت این جایزه گفت: خدا رو شکر می‌کنم که توانستم این تندیس ارزشمند را به خانه ببرم.

بهترین فیلم کوتاه

حضور وحید جلیلوند و امیر آقایی برای اهدای جایزه بهترین فیلم کوتاه روی با تشویق های حاضرین مواجه شد ؛  تندیس شایستگی بهترین فیلم کوتاه داستانی به سیاوش شهابی برای فیلم «تشریح» اهدا شد.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

احسان کرمی  برای شادتر کردن مراسم از  هنرمندان در این مراسم خواست  تا  با هم ترانه «ای بهار دلنشین» را هم‌خوانی کنند.

بهترین جلوه‌های بصری

برای اهدای این بخش از یک زوج خوشبخت دعوت شد به روی صحنه بیایند؛ شاهرخ فروتنیان و افسانه چهره‌آزاد تندیس شایستگی در این بخش را به جواد مطوری برای فیلم «سرخپوست» اهدا کردند.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

این بخش کمی متفاوت تر برگزار شد و آن هم علتش حضور فرشته طائر پور بود؛ او که با عصا در جایگاه حاضر شده بود ابتدا با کنایه گفت:  من در طول عمرم در چاه‌های زیادی افتادم اما پای من  هرگز دچار شکستگی نشد. با این حال ( اینجا خطاب به شهردار) در خیابان در چاله‌ای افتادم و این اتفاق افتاد. ( خنده حضار )

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

تندیس  این بخش  به  محسن روزبهانی برای فیلم «تنگه ابوقریب»  رسید.

بهترین چهره‌پردازی

 تندیس شایستگی بهترین چهره‌پردازی توسط ستاره اسکندری به ایمان امیدواری برای فیلم « شبی که ماه کامل شد »  اهدا شد ؛ اسکندری پیش از اهدای این جایزه گفت: «آرزوی صلح، آرامش و رفع همه سوتفاهم‌ها را برای اهالی خانه سینما دارم.»  با این حرف ستاره اسکندری مشخص می شود، کاملا  سوءتفاهم ها در خانه سینما البته کم هم نیست و باید برای حل آن چاره ای اندیشید.

بهترین صدابرداری و  بهترین صداگذاری

 رعنا آزادی‌ور و حسن زاهدی برای اهدای تندیس بهترین صدابرداری روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به رشید دانشمند برای فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» تعلق گرفت.

همچنین محمدرضا دلپاک و میلاد کی‌مرام، تندیس بهترین صداگذاری را به امیرحسین قاسمی برای فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» اهدا کردند. 

امیرحسین قاسمی گفت: فیلمسازی کار سختی است اما نگهداری از فیلم، کار سخت‌تری است و از فیلمخانه ملی برای نگهداری از فیلم‌ها تشکر می‌کنم.

بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه 

برای اهدای تندیس بهترین طراحی لباس سارا خالدی زاده و غزل شاکری ( دختر فرشته طائرپور )  روی صحنه آمدند و این جایزه را  به محمدرضا شجاعی برای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» تقدیم کردند.

سپس  تندیس بهترین طراحی صحنه ، توسط آتوسا قلمفرسایی و همایون ارشادی، به کیوان مقدم برای فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» رسید. 

بهترین موسیقی متن

کوروش تهامی و فریدون شهبازیان برای اهدای تندیس بهترین موسیقی متن روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به حامد ثابت برای فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛

از اینجای  به بعد بود که مراسم تقریبا شور و هیجان خودش را پیدا کرد ؛ طناز طباطبایی و مسعود رایگان برای اهدای تندیس نقش مکمل مرد روی صحنه آمدند، این جایزه با تشریفات خاص خود  به فرهاد اصلانی برای فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

اصلانی که سر قضیه « هیولا » حسابی نقشش گل کرده و فضای کمدی را با مهران مدیری تجربه می کند به شوخی گفت : «به قول آقای مهران مدیری که جایشان خالی است در سریال «هیولا»، خدا را شکر.( خنده حضار )  خدا را شکر به خاطر همه اتفاقاتی که در این روزگار شاهدش هستیم، از همه دوستان خوبم در «مغزهای کوچک زنگ زده» و همچنین هومن سیدی بسیار ممنونم.»

بهترین بازیگر مکمل زن

گوهر خیراندیش و آتیلا پسیانی برای اهدا تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن به روی صحنه آمدند ؛ همانطور که پیش بینی می شد جایزه این بخش به فرشته صدرعرفایی برای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» اهدا  شد.

خیراندیش که این روزها حضورش در اکران ها مردمی با حواشی مختلفی همراه شده گفت: آرزو میکنم هیچ فعال مدنی در زندان نماند. از همه مردم  می‌خواهم سینما را تنها نگذارند.

در ادامه صدرعرفایی گفت: «از اعضای آکادمی و همکارانم که در کنارشان رشد کردم ممنونم، امیدوارم همیشه در کنار هم بمانیم.»

بهترین تدوین 

اهدای این بخش نیز توسط پانته آ پناهی ها و عبدالله اسکندری انجام شد؛ جایزه بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم « متری شیش و نیم » رسید؛ او گفت : «از کل خانه سینما که در این مدت ۳۵ سال من را تحمل کردند، سپاسگزاری میکنم  . ای کاش «متری شیش و نیم» جایزه‌های دیگری هم  گرفته بود؛»

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

عبداله اسکندری هم  برای استاد ولدبیگی آرزوی سلامتی کرد و او را استاد خود خطاب کرد و گفت: خیلی خوب است خانه سینما از پیشکسوتان سینما یاد می‌کند، کسانی که نیاز به غبارروبی دارند.

اهدای تندیس بهترین فیلمبرداری و حضور غافلگیر کننده مجری 90  

این بخش مثل لحظه های شاد فیلم هندی برگزار شد ؛ سورپرایز پریناز ایزد یار و فوت کردن شمع تولدش از اتفاق های جالب مراسم جشن شب گذشته سینمای ایران بود؛ البته پخش آهنگ « تولدت مبارک » هم بر فضای شادمراسم افزود.

تندیس بهترین فیلم‌برداری جشن خانه سینما هم توسط  « ایزدیار » و« تورج منصوری » به هومن بهمنش برای فیلم سینمایی «سرخپوست» رسید. البته جشن دیگری هم در در دل این جشن می توانست برگزار شود و آن هم سالگرد ازدواج بهمنش بود که خوب انجام نشد!

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

هومن بهمنش پس از دریافت جایزه خودش اینطور از همسرش گفت: امروز سالگرد ازدواج من هم هست و از انتخاب خودم خوشحالم و از همسرم برای زحمت‌هایی که به او دادم تشکر می‌کنم. این جایزه را به پدرم فرهاد بهمنش تقدیم می‌کنم.

بمب جشن سینمای ایران بدون شک حضور عادل فردوسی‌پور بود که به همراه  مازیار میری  برای اهدای تندیس بهترین بازیگر مرد روی صحنه آمدند ؛عادل فردوسی پور این جایزه را به نوید محمدزاده برای ایفای نقش در فیلم سرخپوست اهدا کرد.

نوید محمد زاده پس از دریافت این جایزه و روبوسی کردن با فردوسی پور از تک تک کاندیداهای این بخش یاد کرد و گفت:کاندیداهای کنار من همه از دوستانم هستند. خوشحالم که جایزه را از مازیار میری و عادل فردوسی‌پور می‌گیرم.

او ادامه داد : ما همیشه در چنین  مراسم‌ هایی ایرادات  را  به زبان می آوریم اما این جشن دو بخش بسیار خوب دارد؛ یکی تقدیم لحظات به بزرگان و دوم آرزو کردن اهالی سینما.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

این بازیگر سپس با اشاره به نقشش در فیلم سرخپوست ادامه داد: به تیمسار کورنگی‌ گفتم سعی می‌کنم امانت‌دار خوبی برای شما باشم و درست از عهده نقشم بر بیایم و باید در ادامه بگویم که من با دیدن فیلم «کندو»ی فریدون گله‌ بازیگر شدم. امیدوارم دیگر بزرگان از کنارمان کوچ نکنند و نروند و آدم‌هایی هیچ‌ وقت نباشند که به صورت غریبی مرگ داشته باشند.

بهترین بازیگر زن

 فاطمه معتمدآریا برای اهدای تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن روی صحنه آمد و جایزه این بخش را سارا بهرامی برای فیلم سینمایی «دارکوب» دریافت کرد.

معتمدآریا پس از اهدای جایزه گفت: «آرزو می‌کنم زودتر مردم ایران به صلح برسند تا دیگر تحریمی نباشد که مانع خواسته‌های‌مان باشد و صلح و دوستی آن طور که می‌خواهیم در دنیا حاکم شود. ما مردمی شریف، با ایمان و دردانه‌هایی هستیم که مسیر را گم کردیم و ان‌شالله به زودی صلح بر مسیر راه‌مان باز می‌گردد.»

 سارا بهرامی گفت: وقتی از خانه سینما جایزه می‌گیری یعنی تو به عنوان عضو کوچکی پذیرفته شده‌ای. تجربه به من ثابت کرده است که وقتی منِ بازیگر برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کنم، تنها بخش کوچکی را به تصویر کشیده‌ام و گروه فیلم بسیار مهم هستند.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

بهترین فیلمنامه

برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه ، سروش صحت و فرهاد توحیدی به روی صحنه آمدند و این جایزه را به محسن امیریوسفی برای فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» اهدا کردند.

محسن امیریوسفی که مشخص بود حرفی برای گفتن دارد گفت: ارزش این تندیس به اندازه ۶ سیمرغ بلورین جشنواره فجر است. ( اینجا کنایه تندی به جشنواره دولتی می زند که مانع از حضور فیلمش در این رویداد شدند ) خوشحالم که بعد از ۶ سال ماجرای فیلم حل شد. این فیلم درباره صلح و گفت‌وگو و نیاز فعلی جامعه ماست. به شیوه «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از شما می‌خواهم کسانی را که ۶ سال جلوی اکران فیلم را گرفتند تشویق کنید. شاید این کف‌زدن به گوششان برسد و دیگر هیچ فیلمی دچار این مشکلات نشود.

توحیدی هم اینطور آرزو کرد: از خدا می‌خواهم کشورمان ایران را از خشکسالی و دروغ حفظ کند.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

گلایه تند پدرخوانده !

این بخش از جشن به بهمن فرمان آرا تقدیم شد. او که معمولا فیلمساز کم حرفی است و البته بسیار کاربلد با آثار درخشان اینطور سخن گفت: سینمای ما نیاز به کمک جدی دارد ؛ چون به سرعت در حال رفتن به سوی ابتذال است. فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد و سینماداران که بخش مهمی از درآمد را دارند اسباب سلیقه شده‌اند و مشخص می‌کنند چه چیزی اکران شود یا نشود. برای فیلم من، سالن سینمایی بود که ۲۴ سانس داشت و دو فیلم نشان می‌داد. ۲۳ سانس «هزارپا» را نشان می‌داد و یک سانس صبح، فیلم را!

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

در بخش دیگر این جشن،  همایون اسعدیان برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی روی صحنه آمد و سعید روستایی برای فیلم سینمایی «متری شیش و نیم»، جایزه این بخش را از دستان بهمن فرمان آرا دریافت کرد.

سعید روستایی نیز با بیان اینکه بنایم بر سکوت است، گفت: تنها می‌گویم امیدوارم جای هیچ عکاسی خالی نباشد.

بهترین فیلم

فینال این جشن هم مربوط به بهترین فیلم جشن بیست و یکم سینمای ایران بود؛ تندیس بهترین فیلم توسط منوچهر محمدی، هارون یشایایی و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی به مجید مطلبی برای فیلم سینمایی «سرخپوست» رسید.

بر اساس رسم همیشگی این رویداد، در بخش‌های مختلفی از ناصر تقوایی، محمدرضا شجریان،ژاله علو،عنایت بخشی، مسعود ولدبیگی، اسحاق خانزادی، منوچهر اولیایی، اصغر رفیعی‌جم، محمد متوسلانی، آزیتا لاچینی، بهمن فرمان‌آرا و علی مزینانی تقدیرشد.

از طعنه احسان کرمی به شهردار تهران تا  پیشتازی سرخپوست و درخشش نوید محمدزاده ! | فرمان آرا: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد!

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار